czwartek, 21 kwietnia 2022

Kolekcjoner to ja

 


Kochani,
Dziękuję raz jeszcze za wszystkie życzenia świąteczne oraz za to, że znaleźliście czas by odwiedzić mojego bloga.

Dzisiaj chciałabym porozmawiać z Wami na temat słowa "kolekcjoner" - "zbieracz". Może Wam się to wydawać dziwne, ale każdy człowiek jest kolekcjonerem, ponieważ każdy z nas coś zbiera w mniej lub bardziej świadomy sposób. Każdy z nas zbiera doświadczenie, zbiera przeżyte chwile i je w jakiś tam sposób kolekcjonuje - zatrzymuje w głowie. Według mnie te doświadczenia zbieramy w sposób najmniej świadomy.

Obok tych doświadczeń biegną na przestrzeni lat nasze przeróżne kolekcje. Przeglądając różne strony w internecie, profile i zdjęcia oraz filmiki (głównie) na instagramie, jestem pełna podziwu dla wszelkiej maści kolekcjonerów. Niektóre kolekcjonerzy mają zgromadzone zasoby od kilkudziesięciu lat, inni dopiero zaczynają.

💜💚💙💛🧡💗

Czy są jakieś kryteria, by zostać kolekcjonerem? Wydaje się mi, że nie ma. Ograniczać nas za to mogą fundusze 💲💲💲. Zbieranie czegokolwiek w większości łączy się z wydatkami czyli wydawaniem pieniędzy. Są przedmioty, które kosztują niewiele i bardzo szybko możemy zebrać różne rzeczy do kolekcji, ale są i takie, których koszt przekracza niejednokrotnie wypłatę (nie tylko tą miesięczną).
Dodatkowo niektóre eksponaty zajmują bardzo dużo miejsca i nie da się ich wyeksponować na regałach.

💚💙💛💜🧡💗

Mąż i ja jesteśmy kolekcjonerami. Na jedne kolekcje kładziemy większy nacisk, na inne mniej. Kolekcjonowanie puzzli czy różnych konstrukcji z klocków Lego (po ówczesnym złożeniu przez nas), są na naszym pierwszym miejscu. Wszystko super i fajnie ale ... są to kolekcje, których nie da się mieć w pełni. Nie da się zdobyć wszystkich wzorów, wszystkich serii. Po prostu się nie da, ponieważ wiele jest takich eksponatów do zebrania, których nie będziemy mieć w 100 procentach. Co za tym można zrobić? Troszkę uszczuplić kategorie.

Zbieramy klocki Lego, ale tylko konkretne serie np. Lego Super Mario (mamy wszystkie zestawy); Lego Harry Potter czy Lego Speed Champions. Pozostałe również, ale już nie z takim mocnym naciskiem. W pozostałych seriach szukamy tych zestawów, które kradną nasze serce ale nadal zbieramy klocki Lego.
Są kolekcjonerzy w Lego samych figurek - i to też wspaniałe hobby. Niektóre figurki są czadowe. Te nadruki, dodatki, mimika główek.

To samo dotyczy puzzli. 95% naszej kolekcji, to puzzle od firmy Trefl (naszej polskiej). Mamy też kilka wzorów z Ravensburger'a czy nawet Castoland (też polska firma), Clementoni i innych. Tematyka puzzli - bardzo szeroka. Najczęściej są to wzory bajek Disney'a, postacie z Marvela, Harry Potter, zwierzęta i piękne widoki.

Nasze małe kolekcje to:
👉 kubki, szklanki, kufle - przywożone głównie z podróży lub prezent od znajomych;
👉 magnesy, pocztówki - przywożone przez nas z podróży lub prezent od rodziny, znajomych;
👉 aniołki, słoniki - figurki, które lubię dostawać. Przez lata troszkę się rozmnożyły w ilości;
👉 kolczyki - jedyna biżuteria, którą noszę (poza obrączką) i uwaga! kolekcja spora, pomimo że od lat w uszach ciągle jedne i te same 😅);
👉 skarpetki - moja ulubiona część garderoby. Im więcej kolorów, obrazków i różności - tym lepiej;
👉 Figurki z jajek Kinder Niespodzianka oraz Kinder Niespodzianka Maxi;
👉 Poza tym mam wielki sentyment do okładek zeszytów, notesów, notesików i ...
👉 myślę nad kolekcjonowaniem figurek Funko POP 😁.

💚🧡🖤💛💙💗

Czy wiecie, że ludzie na prawdę kolekcjonują ciekawe rzeczy. Nie tylko kapsle, butelki czy puszki po piwach, napojach czy sokach. Są osoby co zbierają kamienie, gry, naklejki, figurki danych osób czy postaci z bajek, filmu, a nawet wszystko co dotyczy danej postaci bez względu na to czy to gra, figurka czy obrazek.
Dzisiaj wychodzi też bardzo dużo magazynów, dzięki którym możemy zbierać różne okazy. Poczytać piękne historie, pogłębić wiedzę i stać się takim GEEK'iem.

💚💙🧡💜💛💗

Na koniec chciałabym Wam pokazać kilka przecudnych kolekcji:

1. Jajeczniki p. Danuty:
(źródło: https://rawa.eglos.pl/aktualnosci/item/38309-najwieksza-kolekcja-w-polsce-piec-tysiecy-jajecznikow-pani-danuty)

2. Kolekcja puszek po piwie:
(Źródło: https://joemonster.org/art/15544)

3. Figurki z klocków Lego:
(Źródło: https://www.facebook.com/kostrop/photos/3722048041175376)

4. Kolekcja puzzli:
(Źródło: https://www.facebook.com/piekary.sl/photos/pcb.5470304202984401/5470300659651422/)

5. Kolekcja misiów państwa Danielewiczów:
(Źródło: https://www.radio.kielce.pl/pl/post-97065)

💙💛💚💜🧡💗

Na koniec dodam, że wśród Polaków jest bardzo dużo kolekcjonerów i kolekcjonerek różnych przedmiotów. A jeszcze bardziej cieszy mnie ucho na wieść i oko na relacje, kiedy kolekcjonerzy otwierają (budują) pomieszczenie/-a i pokazują innym swoje kolekcje.
Książki, komiksy, okładki, pudełka po zapałkach, papierosach, artykuły, koszulki czy inne części garderoby, bilety, ołówki, długopisy, autografy ...

👉 A co Wy zbieracie?
👉 Co kolekcjonujecie?
👉 Czy byliście w jakimś miejscu, gdzie można zobaczyć ciekawą kolekcję?
Ps. Właśnie mi przyszedł do głowy pomysł odnośnie kolekcjonowania. Może zrobię blogowe wyzwanie i pokażemy światu nasze kolekcje? 

31 komentarzy:

  1. Ja kolekcjonuje książki z autorafami pisarzy. Mam zamiar pobić rekord Polski, a w przyszłości, światowy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny pomysł na wyzwanie ja kiedyś zbierałam pocztówki i opakowania po czekoladach teraz to muszle , muszelki i papeterie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu przepięknie. Zostało coś z Twoich kolekcji?

      Usuń
    2. Pocztówki i opakowania niestety

      Usuń
    3. Pocztówki i opakowania to było baaardzo dawno wiec z nic mi nie zostało

      Usuń
    4. Szkoda. Chętnie bym zobaczyła takie kolekcje. :)
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  3. Ja kolekcjonują kubki. Uwielbiam je.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko super! :) Wszystkie kubki bez wyjątku czy tylko np. z konkretną postacią, serią ?

      Usuń
  4. Jestem pełna podziwu dla was i dla wszystkich zbieraczy, bo wymaga to wiele zachodu, choćby z porządkowaniem i odkurzaniem itd.
    Masz rację, każdy coś tam zbiera lub robił to w przeszłości, może to spadek po przodkach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z przedmowczynią. Kolekcje są fajne, ale nie wtedy kiedy trzeba je sprzątać. Dlatego nie zbieram. Mam sporo książek, ale to żadna kolekcja. Nic ich nie łączy w kolekcję 😜

      Usuń
    2. Jak to nic? osoba czytelnika czyli Ty - pokaż mi swoje książki, a powiem Ci, kim jesteś ;-)
      jotka

      Usuń
  5. Ja kiedyś kolekcjonowałam autografy :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja wszędzie gdzie jestem, kupuję magnesy na lodówkę. Ale to nie jest jakaś spora kolekcja. Za to mój tato, całe wieki temu, kolekcjonował pudełka od zapałek. Miał ich w pracy wyklejoną całą tablicę na ścianie, oczywiście, każde inne. Niestety, nie wiem, co się stało z tą kolekcją :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magnesy są świetne. Też nie mamy sporej kolekcji - chyba z 50 szt.

      Pudełka po zapałkach - cudnie musiała ta tablica wyglądać. Szkoda, że zaginęła :(

      Usuń
  7. Witaj w Dniu Książki
    Tak, tak dzisiaj mamy takie święto. A ja lubię i kocham kolekcjonować książki. Chociaż i ja zadam pytanie. Czy można je kolekcjonować?
    Ale zbieram anioły, pocztówki - chociaż ostatnio bardziej magnesy, kubki,
    Pozdrawiam szelestem kartek z krainy kwitnącymi drzew i zapraszam na recenzję opowiadań. A może i Ty mi coś polecisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki - pewnie że można kolekcjonować. Znam osoby, które kolekcjonują konkretne pozycje związane z Harrym Potterem - chodzi o różne wydania w Polsce i na świecie. Kolorowe okładki itd. :)
      Ismeno, polecić mogę wszystko co dotyczy fantastyki :D
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  8. Moje uznanie dla Ciebie i dla wszystkich kolekcjonerów...

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale super, bardzo ciekawe kolekcje :)
    Zapraszam na nowy post.

    OdpowiedzUsuń
  10. Super kolekcje ❤ Też mam sporo kolczyków ❤

    OdpowiedzUsuń
  11. Może nie jestem jakąś zapaloną kolekcjonerką. Niektóre rzeczy zaczynałam kolekcjonować ale to porzucałam, wypalałam się. Były znaczki, aniołki, rzeczy z Harrego Pottera (tutaj dalej mam swoje skarby). Na pewno nadal zbieram książki i no właśnie wspomnienia. Mam cały stos zeszytów będących moimi pamiętnikami, też mogę nazwać go kolekcją :). Jednak podziwiam tych prawdziwych zapalonych kolekcjonerów. Tych, co mają lekkiego świra na punkcie danych rzeczy ale ja to szanuję <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sady Sana pięknie napisane. Te zeszyty - pamiętniki - podziwiam. Miałam kilka ale spaliłam :D
      Dzisiaj lekko żałuję. Były w nich też wierszyki, wiersze których teraz odtworzyć nie mogę. Pamiętam niektóre urywki, ale to za mało. Serdeczności.

      Usuń
  12. Wcześniej zaglądałam na poprzedniego Twojego bloga i zamierzam zaglądać tutaj. Podziwiam Twoje kolekcje puzzli i klocków Lego.
    Moim hobby są pocztówki, ostatnio szczególnie z różnych stron Polski i świata. Niestety - mam wrażenie, że obecnie stosunkowo niewielu ludzi je wysyła, np. podczas pobytu na wakacjach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, dziękuję że jesteś ze mną nadal.
      Pocztówki są świetnie. Też mamy ich sporo, ale nie aż tak dużo - może z 60 (?). Kiedyś często wysyłałam je rodzinie i znajomym. Podczas pobytu na kolonii, wycieczce szkolnej - dłuższej niż 1 dzień, wakacjach z rodzicami czy dziadkami i nie tylko ... Jedno dopołudnie spędzałam na wypisywaniu pozdrowień a później szukaniu poczty i wysyłki pocztówek.
      Obecnie mniej podróżuję po Polsce czy świecie i też mnie wysyłam pocztówek.

      Usuń

Ludzi z pasją było tutaj aż: