wtorek, 5 lutego 2019

Cieszyn. Rotunda św. Mikołaja.

Kierujemy dziś nasze kroki w stronę Cieszyna. Udajemy się na Wzgórze Zamkowe, a tam wyłania się nam piękna, romańska owalna budowla - to Rotunda św. Mikołaja ...

Szacuje się, że budowla została postawiona w drugiej połowie XII wieku. Rotunda pełniła funkcję kościoła grodowego. W późniejszych latach stała się zamkową kaplicą.
Skoro to kaplica, to pewnie zapytacie: a czy są tam Msze święte?
Tak, jest jedna Msza na rok - 06go grudnia w św. Mikołaja - patrona.
Wnętrze rotundy można oglądać internetowo wchodząc na tą stronę ⇒ wycieczki.silesia.travel.
Można też wnętrze oglądać na żywo. Wystarczy wypożyczyć klucz w Wieży Piastowskiej.

Rotundę można zwiedzać codziennie poza Wielkanocą i Bożym Narodzeniem):
czerwiec-lipiec-sierpień: od 09:00 - 19:00
styczeń-luty, listopad-grudzień: od 09:00 - 16:00
marzec-kwiecień, październik: od 09:00 - 17:00
maj, wrzesień: od 09:00 - 18:00
W tle Wieża Piastowska.
Na koniec jeśli macie przy sobie banknot o nominale 20 zł, weźcie go do ręki i popatrzcie na jego tył. Na dole po lewej stronie właśnie znajduje się budowla w okrągłym kształcie - to właśnie cieszyńska rotunda św. Mikołaja.

Myślimy, że jeszcze do rotundy św. Mikołaja nie raz wrócimy w postach. Bardzo ładnie prezentuje się na wiosnę i w jesiennej barwie kolorowych liści.

127 komentarzy:

  1. Zwiedzałam kiedyś Cieszyn i Rotundę św. Mikołaja. Ale to już było dawno...
    Tym wiekszą sprawiliście mi przyjemność swoim tekstem i zdjęciami.
    No i od razu poszłam obejrzeć swoje 20 zł. :-)))
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stokrotko, daj znać czy znalazłaś na banknocie rotundę? :)

      Usuń
  2. Byłam, nawet niedawno:-)
    Lecę obejrzeć banknot, o ile mam:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. W Cieszynie nigdy nie byłam:(
    Rotunda wygląda bardzo atrakcyjne. Ja też muszę rzucić okiem na dwudziestaka:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. No proszę, jaka ciekawostka z tą dwudziestką, aż sprawdziłam - jest rotunda :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. No proszę nie wiedziałam, że ten budynek na 20 zł znajduje się w Cieszynie, bo w ogóle chyba nigdy nie oglądałam banknotów pod tym kątem.

    OdpowiedzUsuń
  6. gdzieś już czytałam że ta budowla jest na banknocie :) jest bardzo ładna na zdjęciach. szkoda ze moi domownicy nie lubią tego typu zwiedzania, a ja za to bardzo lubię i z miłą chęcią zobaczyłabym to miejsce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowników poślij na dobre lody lub ciastko a Ty przez ten czas "uciekaj" na zamkowe wzgórze :)

      Usuń
  7. Byłam tam, bo też mam blisko, ale nie wiedziałam, że odbywa się tam msza raz w roku. Nigdy też nie widziałam wnętrza i nie zwróciłam uwagi, że znajduje się na banknocie. Bardzo fajny, bardzo ciekawy post. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że post zaciekawił i miglismy podzielić się pewnymi ciekawostkami.

      Usuń
  8. Widziałam budynek, wiedziałam o banknocie, ale nie zwiedzałam w środku. W nieodpowiedni czas trafiłam do Cieszyna.
    Ciekawy blog, rozgoszczę się. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W Polsce nie pozostało wiele dobrze zachowanych budowli w stylu romańskim, więc tym bardziej ta rotunda jest cennym zabytkiem.
    P.S. Które z Was jest Edi, a które Marco?
    P.S. Ile razy jeszcze będziecie likwidować blogi i zakładać nowe?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edi to Edyta.
      Marco to Marek :)
      A ile razy - ten jest ostatni. Poprzedni był ostatni, tyle że poprawiałam ustawienia no i poszedł się paść.
      Nic nie zmieniamy ten zostaje z nami do końca :)

      Usuń
  10. Aż musiałam obejrzeć swoją dwudziestkę (a nawet dwie:)
    A swoją drogą fascynujące jest to, że budowle romańskie czy gotyckie przetrwały lata i wojny, a współczesne "perełki" architektury potrafią się zawalić.
    Uściski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HIHIHI... tak, na każdej 20-sce jest rotunda. :)
      Małgosiu tak samo myślimy, że zabytkowe budowle są o wiele bardziej trwalsze, aż przyjemnie na nie patrzeć :)
      uściski.

      Usuń
  11. Bardzo lubię zamki i pałace:))miło się z Wami zwiedza:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, bardzo dziękujemy za miły i ciepły komentarz.
      Również pozdrawiamy.

      Usuń
  12. Nie przyglądamy się banknotom a tam takir ciekawostki na nich są

    OdpowiedzUsuń
  13. W przyszłym roku mamy w planie odwiedzić te strony

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię takie budowle z historią w tle

    OdpowiedzUsuń
  15. To jedna z perełek, warto zobaczyć ją z bliska. O banknocie nie wiedziałam, ale ciekawostka!
    Śliczne zdjęcia.
    Przesyłam cieplutkie pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za śliczne słowa. Cieszę sie, że mogłam pokazać coś nowego :)

      Usuń
  16. Nigdy nie byłam, nie widziałam.

    OdpowiedzUsuń
  17. A już się zastanawiałam gdzie zniknęłaś :)) Witaj ponownie w blogowym światku! No i ciekawa jestem tych puzzli :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Małgosiu. Dziękujemy za powitanie.
      ps. o puzzlach będą się pojawiać puzzle od czasu do czasu :)
      w końcu sporą kolekcję mamy i ciągle ona rośnie.

      Usuń
  18. Wszystko co romańskie i gotyckie to koniecznie muszę zobaczyć.
    Oglądałam ją dosyć dawno. Być może wiosną odświeżę swoje wspomnienia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieknie Łucjo. :) jak gdzieś będziesz w okolicy... daj znać :)
      uściski.

      Usuń
  19. Śliczne zdjęcia! Nigdy tam nie byłam, ale kto wie, może kiedyś:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Śliczne zdjęcia!W Cieszynie byłam,ale rotundy nie widziałam,a szkoda.Bardzo ciekawa sprawa z rotundą na banknocie.Dziękuję bardzo za pokazanie tego! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  21. Moim zdaniem to jedno z najpiękniejszych polskich miast!

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo ciekawy wpis.
    Gdy tylko będę z rodzinką w pobliżu, z pewnością zwiedzimy Rotundę. Lubimy takie wycieczki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że wpis się spodobał.
      Zachęcamy na małą wycieczkę :)

      Usuń
  23. Znam tę rotundę :) Widzieliśmy ją, gdy byliśmy w Cieszynie. Jest w takim pięknym parku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, jest w pieknym parku na Wzgórzu Zamkowym :)

      Usuń
  24. Ciekawe i piękne miejsce :-) Może kiedyś i ja tam trafię :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Wspaniała wyprawa!! Śliczne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy Agnieszko.
      Witaj z naszych skromnych progach.

      Usuń
  26. Z Cieszyna na banknocie wieżyczka, a człowiek się nigdy nie przyglądał, na starośc jakoś lepiej te fakty wchodza w człowieka. Miło odwiedzić i się cosik nowego dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamo Ewki, dziękujemy za ciepłe słowa i wizytę.
      Pozdrawiamy.
      ps. Na jaką "starość" ?? - się pytamy ??

      Usuń
  27. Ciekawe miejsce :) nie byłam :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Klik dobry:)
    Nigdy nie zwróciłam uwagi, że rotunda jest na banknocie.
    Pozdrwiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj alElla w naszych progach.
      Wydaje się nam, że mało kto wie o tej ciekawostce.

      Usuń
  29. Ciekawe miejsce na wycieczkę :)

    https://przystanek-klodzko.pl/

    OdpowiedzUsuń
  30. Wybieramy się w tym roku co Cieszyna. Podobno jest tam sporo magnolii :).

    Dobrze wiedzieć, o możliwości wypożyczenia kluczy :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecamy, mimo to że Cieszyn w ostatnim miesiącu powoli "wymiera".

      Usuń
  31. bardzo ciekawy wpis! w tamtych stronach nie byliśmy, a Polska jest taka piękna! super fotki:)

    OdpowiedzUsuń
  32. Cieszę się, że ją pokazaliście, bo tam nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
  33. Witaj w ten lutowy szary dzień
    Jak zawsze dziękuję, że w tej zagonionej codzienności nie zapominasz o mnie. Zresztą i ja lubię wędrować po Twoim wirtualnym świecie
    Niedziela zaczęła się jak przystało na zimowy poranek z gorącym kubkiem mocnej herbaty, ciepłym kocem i ciekawą książką, do której wrócę za chwilę, jak opuszczę ten wirtualny świat. Za oknem od tygodnia nadal szaro, buro i ponuro. Nie mam ochoty na jakikolwiek spacer, zwłaszcza po codziennych wędrówkach do pracy w smogu. Dlatego zazdroszczę Ci tej ostatniej wędrówki, może tam lepiej się oddycha.
    Dlatego dzisiaj znalazłam czas na przeczytanie książki. Przeczytałaś ostatnio coś ciekawego? Możesz mi coś polecić na te długie jeszcze wieczory?
    Pozdrawiam szelestem książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witamy serdecznie. Miło, ze lubisz z nami wędrować. :) Co do książek to jesteśmy zwolennikami fantastyki, a dziś nie każdy lubi. Książek ostatnio mało czytamy, do tego się przyznajemy. Jesli fantastyka nie jest Tobie obca, to chętnie coś polecimy. Pozdrawiamy serdecznie.

      Usuń
  34. Byłam tam, ale trochę czasu temu. Na banknocie jest rotunda :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Świetne miejsce.Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie była w Cieszynie, może kiedyś, bo interesująco zachęcacie! Pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  37. Byłam w Cieszynie, ale nie odwiedziłam Rotundy - czas to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  38. Nawet nie zwracałam nigdy uwagi na ten budyneczek na 20-złotówce.

    OdpowiedzUsuń
  39. Fajna sprawa z tym banknotem, taka ciekawostka:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Pamiętam, że omawialiśmy kiedyś tą rotundę na zajęciach z historii sztuki :) Ale o tym, że znajduje się na banknocie 20zł, dowiedziałem się dopiero dzisiaj :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło czytać, że mogliśmy podzielić się jakąś nowością tzn. ciekawostką :)

      Usuń
  41. Bardzo fajne miejsce, jesienią i latem musi być tam cudownie <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzamy się, ale zimą też całkiem przyjemnie się chodzi.

      Usuń
  42. Świetne kadry i opis.
    Byłam kilka lat temu, ale jeszcze nie zdążyłam opisać. Ja to mam mega zaległości...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dasz rade, nadrobisz. My też mamy spore zaległości. Stopniowo nadrobimy.
      Wszystkiego dobrego.

      Usuń
  43. Pieknie wyglada! Super ciekawostka z banknotem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Cieszymy się że mogliśmy jakąś ciekawostką się podzielić.

      Usuń
    2. Mi ta ciekawostka także zapadła w pamięć:)

      Usuń
  44. Piękne miejsce. Mam nadzieję, że kiedyś je odwiedzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Zobaczywszy rotundę na zdjęciu nie mogłam nie przeczytać całego posta! Świetnie napisany i zawierający mało znane ciekawostki :-)
    Pozdrawiam serdecznie :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olla123 bardzo nam miło, za tak Twój ciepły komentarz.
      Serdeczności.

      Usuń
  46. wow, nie wiedziałam, że na 20 zł jest ta rotunda :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło nam, że mogliśmy podzielić się ciekawostką. :)

      Usuń
  47. Z przyjemnością zaglądamy do Cieszyna, zwłaszcza podczas konkursów harfowych. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo a to zaś dla nas nowość, że są konkursy haftowe. Sami chętni byśmy się na takowy konkurs wybrali aby pooglądać cudne prace.

      Usuń
  48. Byłam w Cieszynie wiele razy, uwielbiam to miasto!

    OdpowiedzUsuń
  49. Cieszyn to jedno z moich ulubionych miast na mapie Polski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Bardzo miło się czyta taki komentarz.
      Serdeczności.

      Usuń
  50. już w piatek będę tam prowadziła wykłady...może puszcze wcześniej studentów;)

    OdpowiedzUsuń
  51. Nigdy nie zwróciłam uwagi, że na tym pieniądzu jest rotunda.

    OdpowiedzUsuń
  52. W Cieszynie byłam bardzo dawno i już niewiele pamiętam z tej wycieczki.

    OdpowiedzUsuń
  53. Wstyd przyznać - nigdy nie byłam!

    OdpowiedzUsuń
  54. Super tu u Ciebie :) Będę zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealna, bardzo nam miło. Zapraszamy, rozgość się wygodnie... herbatki a może kawki?

      Usuń
  55. Nie wiedziałam że w Cieszynie spotkany taką atrakcję. Dzięki piękne za informacje.

    OdpowiedzUsuń
  56. Rotundy zawsze kojarzą mi się z Bornholmem. Teraz będą też z Cieszynem:)

    OdpowiedzUsuń
  57. Góra Zamkowa z Rotundą i innymi wieżami jest niesamowita. Miałam gotowy wpis, ale "zniknął" i nie mam serca pisać go jeszcze raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo pisz, chętnie poczytam :) Dasz radę i kciuki trzymam.

      Usuń
  58. Nigdy nie byłam w Cieszynie...

    OdpowiedzUsuń

Ludzi z pasją było tutaj aż: