wtorek, 2 maja 2023

Kościół pw. NMP Wniebowziętej w Piłce i nie tylko

Spacerkiem "w centrum" PIŁKI

Kościół pw. NMP Wniebowziętej w Piłce.

CZEŚĆ!!

W dzisiejszym poście, chcę Was zabrać na mały spacer po Piłce. W ostatnim poście zwiedzaliśmy PARK GRZYBOWY. Kto z nami nie spacerował po parku odsyłam do poprzedniego postu.
Na spacerze zobaczymy kościół (od wewnątrz i zewnątrz), szkołę podstawową oraz bibliotekę ale tylko od zewnątrz oraz małe urywki centralnej części miejscowości. Nie zwiedziliśmy całej Piłki. Po południu byliśmy na spotkaniu ze znajomymi. Na "piwkowaniu i pizzowaniu". Napiszę jeszcze, że zdjęcia pochodzą z dnia: 19.06.2022 r., więc mogły zajść pewne modyfikacje w miejscowości oraz przedstawionych budynkach.

Szkoła Podstawowa im Jana Pawła II
Szkoła podstawowa funkcjonuje od 01 września 1945 roku. Dziećmi zajmowała się siostra Aniela Wesołowska. Pomagała jej młoda mieszkanka wsi: Irena Janas. (streszczenie historii szkoły w Piłce możecie przeczytać 👉tu👈).
Budynek szkoły wygląda jak długi ciąg i zlepek kilku bliźniaczych domków. Przed nim znajduje się przystanek autobusowy, lecz nie mamy na nim zamieszczonych godzin przyjazdu i odjazdu autobusu. Mogę przypuszczać tylko, że autobus kursuje w dni nauki szkolnej i jest podstawiany po lekcjach by odwieść dzieci do domu. Lecz, czy moje przypuszczenia są słuszne? Oto musimy zapytać mieszkańców Piłki.
Budynek od strony drogi wydaje się być nierówny. Niektóre jego fragmenty wyglądają jakby był piętrowy, a niektóre wskazują, że jest parterowy.
Od strony Parku Grzybowego widać ewidentnie, że tylna część jest piętrowa.
Przy szkole jest też dość sporych gabarytów boisko oraz podwórko. Nad szkołą dumnie unosi się budynek kościoła.

Biblioteka publiczna
O bibliotece za dużo informacji nie znalazłam. Budynek ceglany, a książki są dostępne dla mieszkańców. W niedzielę, jak wiadomo - wnętrze biblioteki było zamknięte. Za to najwięcej ujęć możecie podziwiać budynku kościoła.

Kościół pw. NMP Wniebowziętej
Kościół parafialny wzniesiony w 1869 roku przez księdza Antoniego Prokopa. Konsekrowany 16.10.1888 roku przez ks. bpa Edwarda Likowskiego. Styl budynku - romański. Obecnym proboszczem jest ks. prob. Paweł Czwojdrak.
Ołtarz główny oraz ołtarze boczne pochodzą z roku 1869, a w nich obrazy które dotarły w roku 1870 - czyli rok później.
Msze Święte w niedzielę i święta nakazane są w godzinach: 8:00 oraz 11:30. W dni powszednie (od poniedziałku do piątku) o godzinie: 18:00, z kolei w sobotę o godzinie również o 18:00. Zdarzają się też Msze w tygodniu rano, ale o tym poinformowani są parafianie podczas ogłoszeń.
Kilkadziesiąt lat później, bo w 1906 roku dobudowano dwie zakrystie. Niestety nie byliśmy w nich, za to naszą uwagę przykuły piękne organy, znajdujące się z tyłu kościoła.
Przy wyjściu z budynku, znajdziemy wielką ścianę pokrytą tablicami z imionami i nazwiskami proboszczów parafii w Piłce oraz latami posługi.
Przy ostatnich ławkach, przed konfesjonałem znajdziemy stoliczek z pamiątkami, jakie możemy zakupić oraz cennik - jak widać, nie ma "co łaska", ale narzucona cena. Pewnie nikt się nie obrazi jak będzie danych troszkę więcej pieniążków za te pamiątki. My jak zawsze kupiliśmy magnesiki.
Obejście wokół kościoła jest bardzo czyste, zazielenione i utrzymane w porządku. Znajdziemy na nim dwa groby, pomniki m.in. Jana Pawła II, kapliczkę itp.
Obok kościoła znajduje się spory parking, a za nim Probostwo (Plebania - jak kto woli).
Nie wiem, czy jeszcze kiedyś wrócimy do Piłki, lecz jeśli Wy nie byliście nigdy - polecam. Bardzo przyjemna miejscowość, spokojna w naszym odczuciu. Na jednodniową wycieczkę - idealne.